Evaluering af miljøzonernes effekt 

Udgivet d. august 25, 2024
Kategori: Luft | Nyheder

Miljøzonerne virker og bør udbredes til flere byer, med nye krav til brændeovne.

DCE har netop udgivet en evaluering af effekten af de fem danske miljøzoner. Denne viser, at forureningen er faldet med mere end 20 %. Vi håber, at evalueringen kan blive et afsæt til at udbrede miljøzonerne til endnu flere byer, og at ambitionerne hæves til også at omfatte euronorm 5-køretøjer og brændeovne.

Dansk Miljøteknologi har været stor fortaler for miljøzonerne. Selvom vi ikke mener, de er ambitiøse nok ift. udbredelse og berørte køretøjer, viser evalueringen, at effekten er stor. Evalueringen fra DCE viser, at luftkvaliteten i byerne er blevet væsentligt forbedret, og der er gradvist kommet færre ældre dieselkøretøjer uden partikelfilter.

Den forbedrede luftkvalitet har medført mindre, men positive helbredseffekter, hvilket også har medført samfundsøkonomiske besparelser. Resultaterne viser, at de totale partikelemissioner fra dieselpersonbilers udstødning inden for de forskellige miljøzoner i før-efter situationen i 2024 er faldet med 23,5 procent samlet set.

I DMT mener vi, at miljøzoner ikke kun skal være forbeholdt de største byer – der skal være ren luft til alle. Hvis man muliggjorde miljøzoner i byer med en befolkning på over 25.000, ville 22 byer, som f.eks. Esbjerg, Randers, Kolding og Roskilde, have mulighed for også at gøre en indsats for renere luft i byen.

I Dansk Miljøteknologi mener vi desuden, det er uambitiøst, at miljøzonerne, såvel som NUL-emissionszonerne, ikke giver mulighed for at sætte ind over for den klart største bidragsyder til luftforurening herhjemme, som ubetinget er brændeovnene. Et brændeovnsfilter fra f.eks. Exodraft koster ca. 14.000 kr. og fjerner 95 % af de fine og ultrafine partikler. Til sammenligning koster et filter til en dieselbil mellem 5-15.000 kr.

Vi håber, at evalueringen kan blive et afsæt til at udbrede miljøzonerne til endnu flere byer, og at ambitionerne hæves til også at omfatte euronorm 5-køretøjer og fokus på brændeovne. Det vil vi i hvert fald arbejde for.

Link til rapporten fra DCE findes her.