Luftforurening fra skibsfarten

Verdens handelsflåde udgør en betydelig kilde til luft- og havforurening verden over. Center for Energi, Miljø og Sundhed (DCE) vurderede i 2020, at emissionerne fra den internationale skibstrafik er ansvarlig for helbredsrelaterede eksterne omkostninger i Europa på ca. 64 mia. euro/år, svarende til 12 % af de totale helbredsrelaterede eksterne omkostninger. Alligevel er den globale skibsfart kun underlagt et minimum af international regulering, når det kommer til luftforurening. Dette skyldes særligt, at skibsfarten er international, og at det er svært at nå til enighed om fælles restriktive regler i f.eks. IMO, som er søfartens FN-organ.

Dansk Miljøteknologi opfordrer til, at Danmark som en af verdens største søfartsnationer presser på for at fremme den grønne udvikling i branchen . I Danmark kan vi sagtens gå foran og stille krav til skibe, der sejler gennem dansk farvand, f.eks. ved at stille krav om landstrøm og mere vidtgående regler for udledning af svovl og partikler. DMT mener, at de grønne løsninger skal tillægges mere værdi, og vi skal i fællesskab arbejde i retning af en sektor, hvor flåden og den økonomiske vinding kan vokse, mens aftrykket mindskes. Det vil være gavnligt for miljø og mennesker, men også for dansk erhvervsliv, der udvikler mange af de grønne løsninger.

IMO har vedtaget en målsætning om, at den globale skibsfart skal reducere COudledningen med 50 % i 2050 i forhold til niveauet i 2008. Omstillingen til alternative brændstoffer tager lang tid, og derfor er der i en lang årrække fortsat behov for at anvende fossilt brændstof. Derfor handler det om at udnytte brændstoffet effektivt og sørge for at rense røgen således, at der kun udledes små mængder partikler, svovl, nox, black Carbon mv. gennem anvendelse af lukkede scrubberløsninger og katalytisk rensning.